Wednesday, January 14, 2009

Rutiner

De som vet säger att det är för tidigt att försöka skapa rutiner kring en bebis som är tre månader gammal. Det stämmer garanterat till största del. Jag får helt enkelt följa lilla älsklingens vanor från dag till dag, men jag måste säga att det är stor skillnad på hur dagarna ser ut nu jämfört med för ett par månader sedan. Nu kan jag på ett ungefär planera dagens aktiviteter och i vilken ordning de ska ske. Fortfarande är det dock lite svårt att veta vad som bör göras först; promenad med Cajsa (vilket kräver en mätt och nöjd bebis), dusch för min egen del, frukost för min egen del, tvätta och klä Lillan? Har vi även en tid att passa till något blir det extra klurigt.

Tyvärr har jag en förmåga att ligga kvar i sängen så länge det bara går på förmiddagarna. Om jag inte behöver stiga upp före kl. 11, så gör jag inte det. Det resulterar ju i mer stress. Det ultimata skulle ju vara att stiga upp relativt tidigt, i alla fall innan kl. 8.30. Då skulle jag hinna med så mycket mer som jag egentligen också vill hinna med. Att städa, stryka, laga mat (och blogga) är projekt som jag vill kunna få kläm på fast maken inte är hemma.
Den nyinskaffade bärselen från "Manduca" kommer förhoppningvis att göra vardagen lite enklare. Lillan gillar ju att bli buren, men då får jag ju inte så mycket annat gjort. Med båda händerna fria kommer det att bli andra bullar!

3 comments:

Pia said...

Stryka är ju inget jag själv hade prioriterat, städa förstår jag o laga mat oxå.. Hoppas att det ska gå lite lättare med selen - den verkar ju suverän! Hon är helt ljuvlig tösen!
Kram Pia

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning said...

Vad skönt att dagarna flyter på bättre. Jag hoppas ni känner er piggare...allesammans. Micke vill också alltid sova länge medans jag vill upp tidigt så jag hinner med saker under dagen utan att känna mig stressad.... Hoppas allt är bra med er annars. Kram

Anonymous said...

Snart har du ingen bebis som vill ligga still så ni kan ligga i sängen så länge. Om du tycker det är skönt så utnyttja tillfället... det kommer inte tillbaka...
Hoppas ni har en skön helg!

Vill du följa med till Väla på måndag eller tisdag?
Kram
//Elin Björk