Saturday, March 08, 2008

Bojkottad

Skrev ju ett långt svar till Lee på hennes blogg igår, men hon har valt att inte publicera den. Lillasysterysters kommentar finns att läsa i alla fall. Eftersom jag misstänkte att Lee inte skulle publicera min kommentar (varför vet jag inte, för den är faktiskt lite snällare än lillasysterysters) sparade jag den och ni kan läsa den här istället:

Ja, vi har yttrandefrihet och därför yttrar jag mig om din kompetens vad gäller sjuksköterskeyrket. Jag vet inte varför du känner bitterhet och hat mot en hel yrkesgrupp. Precis som det finns massvis med dåliga läkare, så finns det massvis med dåliga sjuksköterskor. Jag vet inte om du råkat illa ut i vården på grund av någon dålig sjuksköterska, eller varifrån dina åsikter kommer. Jag kan bara beklaga din trångsynthet, inkompetens eller okunskap. Kalla det vad du vill.

Du skriver "Vad då, gör ni någonting mer eller? Nej. Ni torkar rumpor, tvättar sjuka, matar om det behövs, går runt med en vagn med mediciner som blivit utskrivna av läkare"

Ja, vi gör allt ovanstående, men så mycket mer. Det behövs ingen universitetsutbildning för att utföra punktinsatserna ovan. Om vi bara hade gjort ovanstående uppgifter, så hade vi heller inte krävt mer i lön än vad man har som undersköterska. Vi kräver självfallet att få betalt för det ansvar vi har och det arbete vi utför. Det ska vara ett givande och tagande mellan arbetstagare och arbetsgivare, men idag är det endast ett givande från vår sida och ett tagande från arbetsgivarens sida. Vill du själv inte har en lön som motsvarar det du ger arbetsgivaren?

Jag förstår inte hur du på ett sådant ytligt sätt kan bedöma vilka arbetsuppgifter en yrkesgrupp utför. Du verkar ju ha en ganska bra uppfattning om vad läkaryrket innebär, men varför så knapphändig kunskap om vad sjuksköterskeyrket innebär? Det går inte att på "ytan" se vad vilka arbetsuppgifter något utför. Det är ju ungefär lika dumt som att påstå att någon som arbetar på ett kontor bara "vänder papper". Jag skulle aldrig få för mig att utan kunskap uttala mig nedsättande om yrken jag inte vet något om.

Varför tycker du att man ska "veta sin plats i hierarkin"? Tycker du att hierarki tjänar något gott syfte inom vården? För patientens skull är det så mycket bättre om man arbetar i team. Det är allmänt känt. Sen ska läkare självklart ha högre lön än sjuksköterskor om de har längre utbildning. Du har rätt i att vi har en "lååååång väg kvar till att tjäna samma summor som läkare". För lång väg tyvärr. Precis som en universitetsutbildning till läkare ska löna sig i plånboken, så ska en universitetsubildning till sjuksköterska göra det.

Du skriver på lillasysters blogg att du inte "undervärderar sjuksköterskor men kom igen".

Ja, kom igen. Gör du inte det?


(Det finns tre uppenbara "ordmissar" i min text och eftersom Lee är ännu mer språkpolis än vad jag är, så har jag valt att inte ta bort dem här. Det kan ju vara bra att veta vad hon syftar på om hon väljer att kommentera missarna. Felen jag tänker på är ett "vad" som smugit sig in framför "vilka" i en mening och det slarviga felet att kalla lillasysteryster för "lillasyster". Har även skrivit ett "har" istället för ett "ha". Hoppas att jag är ursäktad.)

Jag hoppas fortfarande på en förklaring från Lee.

2 comments:

Unknown said...

Att hon inte bemöter det du skriver kan ju bara tyda på en sak; att hon inte har något mer att tillföra debatten. Hennes syn på vårt yrke är galet snedvriden och det är väl inte konstigt att vi reagerar!?

Pia said...

Det här är ju superspännande att följa.. Väntar på nästa steg från Lee..
/Kram Pia