Monday, January 22, 2007

Upprörande läsning

Just nu finns det en del tidningsartiklar som upprör mig. Jag har i och för sig ganska lätt för att bli upprörd. Det brukar räcka med en tidningsartikel, så nu när det är flera som är orsaken till min upprördhet, så är jag mycket upprörd, ska ni veta. Alla handlar om mitt jobb på ett eller annat vis. Den första lilla notisen som gjorde mig upprörd var den här artikeln i HD. Min arbetsplats är numera en strokeenhet, vilket enligt Socialstyrelsen betyder att det är "en organiserad slutenvårdsenhet som helt eller nästan helt tar hand om patienter med stroke och som sköts av ett multidisciplinärt team som är speciellt kunnigt i strokevård." Viktiga principer vid enheterna är enligt Socialstyrelsen bland annat "tidig mobilisering och rehabilitering". Socialstyrelsen menar också att "enheter med kort vårdtid (medelvårdtid mindre än sju dagar) utan organiserad mobilisering och rehabilitering saknar dokumenterad positiv effekt." Det är alltså ganska stor skillnad mellan en "rehabiliteringsavdelning" och en strokeenhet. Det är faktiskt min arbetsplats, strokeenheten i Ängelholm som har haft stängt på gund av vinterkräksjukan och inte en "rehabiliteringsavdelning".

"Socialstyrelsens riktlinjer för strokesjukvård 2005, Medicinskt och hälsoekonomiskt faktadokument" kan man läsa här .

I en annan artikel, eller egentligen en insändare i HD (som tyvärr inte finns på internet, skriver man att strokeenheten i Helsingborg är inriktad på akutvård för strokepatientena och att man sedan skickar patienterna vidare till rehab i Ängelholm (alltså avdelningen jag jobbar på). Min fråga är då hur strokeenheten i Helsingborg överhuvudtaget får kalla sig för strokeenhet. Någon rehabilitering verkar det inte som att patienterna får där. Det mest irriterande är att ingenting görs på min arbetsplats för att förtydliga att vi inte är någon "rehabavdelning" i vanlig bemärkelse, utan just en strokeenhet. Vi tar hand om våra patienter från början till slut, medan man i Helsingborg faktiskt inte tar hand om sina egna patienter hela vägen.

En annan artikel som publicerades i Hallandsposten idag gjorde mig vansinnig. Jag förstår verkligen inte hur politiker tänker! Både ur säkerhetssynpunkt för vårdtagarna och när det gäller vårdpersonalens rättigheter är det oacceptabelt. Hur kan man tillåta att beslutsfattare har så här lite kunskap om ämnet de beslutar om? Tänker inte kommentera det hela mer just nu utan hoppas att min insändare kommer med i tidningen.

No comments: