Sunday, October 15, 2006

Tack för den nya lagen

När jag berättar för folk att jag går upp kl. 5 på morgonen och börjar kl. 6.45 tycker de flesta att det är väldigt tidigt. När jag dessutom tillägger att jag många gånger jobbar kvällen innan till kl. 22 gapar folk! Idag fick jag kommentaren "Om jag skulle behöva gå upp kl. fem så hade jag ju behövt lägga mig kl. 18 på kvällen". Visserligen var det nog en liten överdrift, men för att få sova åtta timmar på natten, som man ju faktiskt borde ha rätt till så får man ju lägga sig 21 på kvällen, vilket är omöjligt eftersom man då befinner sig på jobbet. Till och med patienterna reagerar när man är den sista de ser på kvällen och den första de ser när de vaknar på morgonen. De undrar om vi har varit där hela natten och kan inte förstå våra arbetstider. Patienternas sömn är viktig, men borde inte personalens sömn vara minst lika viktig??? Tackar så mycket för den nya EU-lagen (som egentligen inte är ny, utan Sverige har fått dispans i flera år visst) som har personalens hälsa i åtanke. Längtar efter att känna mig pigg när jag jobbar...

7 comments:

Anonymous said...

Landets sämsta Landsting (för de anställda), dvs Hallands, har tyvärr lyckats smita från problemet. Bara personalen får 11 timmars total dygnsvila så får folk fortfarande arbeta till 21:30 o börja nästa dag 6:45... Allstå inte 11 timmar mellan passen. Förstår inte riktigt hur de kan strunta i en lag!??
Självklart vill jag sova ordentligt mellan passen men onekligen förenklar det arbetet på morgonen om man jobbat kvällen innan.. Kanske dags att skriva sin första insändare?
Kram Pia

Anonymous said...

Pia, min vän.. Varför är det så att det känns lättare att jobba på morgonen om man har jobbat kvällen innan? Jo, för att hela systemet bygger på att vi ska vara så j-a flexibla och alltid finnas till för alla andra. Kanske dags att ändra systemet istället?
Kram Viveca..

Anonymous said...

Hej Viveca!
Måste bara säga att den nya eu-lagen gynnar tyvärr inte alla. Vi får mkt sämre arbetstider och betydligt mindre fritid. Så till den som kom på denna nya lagen skulle jag vilja utnämna till dagens pucko. Det heter att den är till för oss men icke. Är det mänskligt att ha arbetsdagar där man börjar 9 på morgonen och jobbar till 21.30 eller som i vårat fall där vi har sovande natt och får fortsätta till kl11.00 dagen efter. Nej fy fan säger jag bara.
Bara ett litet inlägg.
Hanna

Anonymous said...

Hanna... Det är ju upp till arbetsgivaren att tolka lagen. Lagen är ju till för personalens bästa, men tyvärr verkar inte er arbetsgivare förstå poängen med det hela. Lagen säger ju också att max åtta timmars arbetspass ska vara riktlinjen, så jag förstår ärligt talat inte hur ni har fått sådana konstiga arbetstider. Förstår att du är beviken över att ni fick det sämre och inte bättre.
Kram Viveca...

Anonymous said...

Hej
Måste bara säga att jag e förvirrad. Hur kan en lag tolkas så annorlunda i landet? När man läser i vårdfacket sänder medlemmar in nya tolkningar hela tiden. Så gör man i Norbotten så gör man i Småland. Jag kan hålla med Pia om att det imed dagen system är bättre även för mej själv att arbeta kväll dag. Men vilket jobb att ändra hela systemet och alla rutiner...
Hanna J

Anonymous said...

Nu är ju lagen inte riktigt så. Man får jobba mer än åtta timmar. Bara man har 11 timmars dygnsvila före och efter. Och det viktigaste är ju var man har brytpunkten och det är den som gör hur våra arbetspass får ligga. Men i vilket fall så hade vi betydligt bättre schema än vad vi hade innan. Och vill tillägga det att ni blev väl av med era delade pass som ni har haft innan och det värsta som kunde hända er var att få varannan helg som vi har haft sen jag började för tio år sedan. Tyvärr så gynnar detta inte alla.
Hanna

Anonymous said...

Som sagt..Det är arbetsgivaren som tolkar. Synd att man inte följer lagens syfte på vissa ställen, nämligen att göra en förbättring för personlen. Vi kunde ha riskerat att få jobba varannan helg, men då hade många i personalen sagt upp sig och det hade inte arbetsgivaren vågat riskera. Det är klart att arbetsgivaren vågar köra med personalen om arbetsgivaren inte riskerar någonting. Var någonstans i världen börjar dygnet förresten någon annan tid än 24.00??? Vilket påhitt!
Tack för mig! Kul att ni har åsikter, vännerna mina.. Kram Viveca