Thursday, October 09, 2008

Bullar och film

Idag har jag haft en riktig mysdag hemma. Har äntligen börjat sova lite bättre och sover faktiskt halva dygnet, känns det som. Vet faktiskt inte vad det är som har gjort det lättare att sova, men skönt är det i alla fall.

Eftersom det ofta blir en sen frukost känns lunch vid lunchtid inte särskilt lockande. Idag bestämde jag mig för att baka bullar. Lite problem är det ju att hitta ett recept som inte innehåller jäst och scones är jag lite trött på.

Hittade i alla fall ett recept på snabba frukostfrallor, fast de blev liksom inte som frallor, utan mer kompakta...

ca 12 st

4 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl eller grovt rågmjöl
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk sirap, honung eller socker
3 dl filmjölk

Pensling:1 ägg och vallmofrön

Blanda de båda mjölsorterna, bakpulver och salt i en bunke. Rör i sirap och filmjölk. Arbeta ihop till en deg. Forma bullar och lägg på bakpappersklädd plåt. Pensla bullarna med lätt uppvispat ägg och strö på vallmofrön.

Grädda i 200 grader, 10-15 min.
Låt dom svalna övertäckta på galler

Jag använde sirap men hade inga vallmofrön hemma. Degen blev väldigt kladdig och svår att forma till bullar, men med lite extra mjöl funkade det.

Sedan blev det fika och film. Fick filmen "Derailed" gratis från Amelia och den var faktiskt bättre än jag trodde.


bild från cdon.com