Thursday, May 22, 2008

Så lågt, Gardner Sundström!

Idag publicerades ännu en snedvriden debattartikel på hedersplats i Hallandsposten. Gardner Sundström använder sig ännu en gång av totalt vilseledande statistik och fokuserar på ett ämne, som inte har med saken att göra! För det första, så undrar jag när fokus i konflikten hamnade på att arbetsgivaren tjänar på strejken??? Varför låter man detta ämne ta upp en debattartikel istället för att koncentrera sig på huvudfrågan? För det andra säger Gardner Sundström emot sig själv. Å ena sidan antyder hon att Vårdförbundets medlemmar är så många att Sveriges ekonomi skulle gå åt skogen om vi fick igenom våra (ynkliga) krav. Å andra sidan menar hon att (hela) 10% av Vårdförbundets medlemmar har en ingångslön på över 29000 kr/månad. Allvarligt talat; hur många sjuksköterskor har egentligen den lönen??? 80% har inte den lönen och det är ganska många! Sedan tar hon till det sista fula knepet, att räkna med ob-ersättningen i lönen! Jag lovar att om jag hade fått 29000 kr i ingånglön, så hade jag definitivt inte klagat. Jag undrar även hur många sjuksköterskor på sjukhuset i Halmstad som har över 24000 kr i lön. Tror Gardner Sundström verkligen att vi ljuger om våra löneförhållanden? Vi vill också ha ett nytt avtal nu. Självklart, men det är slut på det ideella arbetet!

No comments: