Friday, May 23, 2008

Hört på jobbet...

Under ett kvällspass i veckan var jag hemma hos en patient för en bedömning. Skulle då kontakta en läkare på akuten och fick "sitta och vänta i luren" en stund. Hörde läkarens röst under tiden jag väntade. När han skulle ta luren och tala med mig kopplades jag bort av misstag. Då hade jag väntat relativt länge. Förklarade för patientens anhörige att jag blev bortkopplad av läkaren och var tvungen att börja om med ringandet igen.

Anhörige log lite då och sa: "Ja, de där akademikerna" och syftade på läkaren (som tydligen inte kunde trycka på rätt knappar på telefonen).

Jag sa med glimten i ögat: "Men vi (syftade på min yrkeskategori) är ju också akademiker".

Anhörige med förvånad röst: "Men ni är väl inte akademiker??"

Tydligen har "vårdkonflikten" inte medverkat till ökad kännedom om vårt yrke hos alla. Suck... Patienten led för övrigt inga men av händelsen.

No comments: