Monday, February 25, 2008

Helgen över

Ingen dag är bättre än måndagen när jobbhelgen är avklarad. Det känns verkligen underbart att åka hemåt med vetskapen om att man har 3 lediga helger framför sig. Nästa gång jag jobbar helg är påskhelgen och då är ju våren här. Känns inte så dumt att veta att tiden går framåt.

Idag hade vi möte på jobbet. Vi har alltid möte var 4:e måndag, alltid måndagen efter min jobbhelg. Mindre kul. Man vill ju gärna vara engagerad på de där mötena, men det är ju svårt när man bara längtar efter att få sova. Dagens möte kändes i alla fall lite mer positivt än det förra. Det verkar faktiskt som att chefen med alla medel föröker lösa sommaren. Frågan om bemanningssjuksköterskor ska tas upp på högre nivå om någon vecka och vi får nog ett par vikarier som pluggar till ssk. Även om man går 5:e terminen och är kompetent så är det dock inte så stor hjälp, när man behöver hjälp med alla lösa akuta "trådar" som hänger i luften. Är man inte färdigutbildad ssk, så kan man ju inte ta det där ansvaret som vi skulle behöva avlastning med. Vi kan bara delegera ut punktinsatser, inga bedömningar. Vi får väl se hur det går. Än är hoppet inte tappat.

Erbjöd mig på mötet att gå med i en grupp i kommunen som ska starta upp hemrehab. Det känns faktiskt som första ansvarsområdet, som verkar intressant för min del. Känns kul att faktiskt kunna bidra med kunskap och erfarenhet i ämnet.

Ikväll blir det Cityakuten, imorgon frissan och sen två ljuvliga sovmorgnar till...

2 comments:

Pia said...

Kul med ett ansvarsområde att utveckla! Låter spännande med hemrehab! Jag ska förmodligen bli HLR-instruktör - kan bli givande.. Jag jobbade ju med utökad delegering sommmaren efter 5e terminen - delade dosetter, läste av morfinpumpar o lite extra dokumentation med vårdplaner mm. Visst avlastade man men tog aldrig "bördan" från sjuksköterskorna..
Kramar Pia

Anonymous said...

Hej syster., skulle du kunna ringa mej när du ser deta =) hade behövt prata...kram syster