Tuesday, June 12, 2007

10 år sedan studenten...

I fredags var det syster ysters tur att stiga ut i friheten. För nästan exakt tio år sedan tog jag studenten. Vad har jag gjort sedan dess? Jag minns alla känslor, planer och mål jag hade då. Åtta år tog det för mig att nå de stora målen jag hade då, nämligen att vara "färdigpluggad" och ha fått ett "riktigt" jobb. Eventuella sämre val på vägen har blivit bra erfarenheter, som jag inte skulle vilja vara utan. Å andra sidan hade det ju varit väldigt praktiskt om jag för tio år sedan hade vetat att det var sjuksköterska jag ville bli. Det hade ju sparat en hel del studielån och ekonomiskt tuffa år. Å tredje sidan är det mina erfarenheter de här åren, som har lett till mitt yrkesval. Jag hade aldrig kommit på tanken för tio år sedan.

Nu är det min älskade syster, som har alla valen framför sig. Vilken härlig känsla! Jag vet att syster min inte vill ha några råd, men jag kan inte låta bli ändå.. Har tänkt lite på vilka råd som kan vara goda råd.. Kom på två stycken; Gå inte miste om upplevelser och sträva efter oberoende. Tillsammans leder de till kunskap, erfarenhet och frihet. Så djupt!


Skulle egentligen vilja visa en bild på hur söt hon var i fredags, men om jag känner henne väl skulle hon nog bli ganska vansinnig. Tror att det är bäst att låta bli... Själv hade jag en riktig sommarklänning som jag aldrig använt förut... Den har behövt lite justeringar, vilket jag inte har orkat ge mig på innan, men jag fick ett ryck sent i torsdags kväll... Har dock ingen bra bild på hur den ser ut...

No comments: