Tuesday, November 20, 2007

Mail från Olle Garp?

När jag är mitt i min irritation över att bli kallad "sköterska" drar Olle Garp i morgonpasset i P3 till med att använda ordet "syster"! Var ska detta sluta? Tror jag blir galen! HÄR kan ni lyssna på programmet om ni orkar. Det är cirka 12 minuter in i andra delen av programmet 20 nov (med Martina Thun och Olle Garp.

Jag kände mig bara tvungen att maila till Olle för att vissa mitt missnöje! Inte trodde jag att jag skulle få mail tillbaka, men det fick jag. Har ingen aning om det verkligen är Olle själv som svarat, men annars har han ju en väldigt engagerad sekreterare:)

Här är mitt mail nr 1:

Hej Olle!
Jag lyssnar på morgonpasset varje morgon när jag kör min 40-minuters långa väg till jobbet. Ni förgyller verkligen mina alldeles förtidiga mornar. I morse pratade du med Julia, som önskade en låt. Hon praktiserade eller praoade på sjukhus. HÄR KOMMER DET: Du sa en mening innehållande ordet "syster"!!! Du ska veta att det är vansinnigt förnedrande att som leg. sjuksköterska kallas för "syster"! Jag tror att du menade sjuksköterska, eller?? Inte konstigt att vi aldrig tas på allvar och har usla löner. Ingen vet ju vad vi egentligen är för yrkesgrupp. För det mesta blandas vi bara ihop med "vårdanställda" över lag. Herregud! Vi sjuksköterskor har en akademisk examen och ansvarar för människors liv! Media gör inte saken bättre genom att envisas med att kalla oss för "systrar" eller "sköterskor". Det heter sjuksköterskor och inget annat! Ursäkta om jag verkar arg..det är jag ju..men jag gillar er ändå! Vore dock tacksam om du ville uppmärksamma mitt mail:)
Ps..gärna imorgon 21/11 mellan kl. 6.30 och 7.00. På torsdag har jag sovmorgon, så då passar det inte så bra, och på fredag är jag ledig :)
/irriterad sjuksköterska

Svaret från "Olle":

Hej Viveca!
Tack för att du brukar lyssna på oss!! Och det var väldigt tråkigt att du blev irriterad. Självklart så var det ju inte alls meningen att förnedra dig eller någon annan sjuksköterska. Men lyssna i morgon så ska jag uppmärksamma ditt och mail och även ge lite svar på tal. Du får vänta med spänning! Vem vet, vi kanske hörs igen efteråt.
Ha det fint så länge! /Olle

Sen mailade jag igen efter att ha lyssnat på programmet igen:

Hej igen!
Oj! Oj! Nu lyssnade jag igen lite bättre än förut på programmet på webben och blev ännu mer irriterad! Varför skulle det vara att "trampa läkaren på tårna" om en patient vill träffa en sjuksköterska ("syster") och praktikanten skulle ha kallat in en läkare???? Jag vet att det skulle vara ett skämt, men någon form av okunskap och fördom ligger ju bakom, eller?? Fy skäms!
Lyssnar ordentligt imorgon på programmet, jag lovar!

Hoppas på en kul färd till jobbet imorgon bitti!

2 comments:

Pia said...

Klockrent! Ska nog lyssna på radion imorgon..
Kram Pia

Hanna said...

Gött! Stå på dej...
/Hanna