Wednesday, November 21, 2007

Följetong i P3?

Blev inte ett dugg imponerad över Olle Garps argument i morgonpasset i morse! Lyssna HÄR om ni vill (ca 6 min in i andra delen av programmet ons 21/11).

Som Olle skrev i sitt mail: "Vem vet vi kanske hörs igen efteråt" Japp... Det gör vi!

Här kommer svar på tal:

Hej igen Olle!
Kul att du läste upp mitt mail i morse! Förstod att du kände på dig att jag skulle höra av mig igen :) Ditt argument är inte bra nog! Bara för att man alltid har sagt eller gjort något på ett visst sätt, så går det inte att ändra på? Du minns kanske vilket ord man använde förr för "chokladbollar"? Det ordet använder man inte längre eftersom det låter kränkande. Förstår du vart jag vill komma? Jag kan bara beklaga att din mamma (hade inte tänkt att dra in din mamma i diskussionen, men det var du som började) år 2007 fortfarande använder sig av det uråldriga ordet "syster". Hon och alla andra som gör det förstör för oss andra, som inte vill kalla oss för det. Många av dessa sjuksköterskor av äldre generationen tycker också att det är helt ok att vara assistent till läkarna, vilket vi nyare sjuksköterskor inte är ett dugg intresserade av! Som du förstår, så är vår yrkesgrupp väldigt splittrad och att vara splittrad som grupp leder ju inte så långt när man vill kämpa mot en bättre tillvaro för gruppen. Så det är väldigt synd att alla inte förstår sitt eget värde. Nu blev det djupt och lite långt, men det här ämnet är otroligt viktigt! Blev även irriterad över att du använde ordet "sköterska" i programmet i morse, fast jag skrivit till dig att det ordet inte heller är bra. Det finns faktiskt ingen titel som heter sköterska. Inom läkaryrket finns ju under- och överläkare, men något liknande finns inte inom sjuksköterskeyrket. Undersköterskorna är ju en helt annan yrkesgrupp med ett helt annat ansvar och utbildning. Man kallar ju tex. inte en sjukgymnast för bara "gymnast", eller??
Tack för mig!
/irriterad sjuksköterska

Vi får väl se om det blir någon fortsättning på det hela...

6 comments:

Pia said...

Väntar med spänning!
Kram Pia

Anonymous said...

Jag hejar på dig! Kram Elin

Anonymous said...

Hej

Håller verkligen med dej i diskussionen om ordet "sköterska". Många har ingen koll på vilken utbildning som ligger bakom, ej heller vilket ansvar en sjuksköterska har.

Stå på dej!

Kram Marianne

Anonymous said...

Hej hej!

Hoppas ändå att det framgick att jag inte ville någon något illa.

Slå gärna en signal till morsan förresten. Jag garanterar dig att du kommer att få svårt att hitta en leg sjuksköterska som bättre vet sitt eget värde.
Hon finns på vårdcentralen i Sveg. Hälsa från mig.

/Olle Garp

Hanna said...

Härlig diskussion att följa. Spännande. Heja Viveca.

Anonymous said...

Suck..säger jag bara om det är the real Olle Garp som kommenterat...