Monday, November 19, 2007

Det förhatliga ordet sköterska

Har sedan länge irriterat mig på att ordet "sköterska" används när man menar sjuksköterska. Hur jobbigt är det att säga sjuksköterska?? Ibland har jag lite smått accepterat ordet sköterska ett tag. De flesta vet ju att man menar sjuksköterska när man säger sköterska. Jag ändrade mig dock snabbt igen när jag kollade på Aschbergs medlings-program där man titulerade en 21-årig tjej, med ett barn i famnen för just "sköterska inom äldreomsorgen". Inte en chans att hon var sjuksköterska! Nej, jag blir irriterad när man inom media inte kan använda rätt ord. Det är verkligen brist på kompetens hos journalisterna! Yrket sjuksköterska kan ju inte jämföras med läkare, där det finns tex. under-och överläkare inom samma yrke. Sjuksköterskeyrket har ju ingen liknade uppdelning. Det finns inget inom sjuksköterskeyrket som heter under- eller översköterska. Tänk om man skulle börja kalla sjukgymnaster för "gymnaster" bara för att det är så jobbigt att säga sjukgymnast? Läkare skulle nog inte bli glada över att kallas för "are" bara för att det är jobbigt att använda hela titeln.

Inte konstigt att vi sjuksköterskor har ett osynligt yrke, som blandas ihop med alla "som jobbar inom vården". När folk pratar om att lönerna borde höjas för vårdanställda, så har de ingen aning om vilka yrkeskategorier de pratar om och skillnaderna mellan ansvarsområdena.

Hörde förresten på radion att sjuksköterskornas konflikt med arbetsgivaren i Finland är över. Arbetsgivaren ger 22-24% löneökning under 4 år (tror jag att det var). Tycker att procentsatsen är ok, men de borde ha fått löneökningen på en gång. Om de tjänar 5000 kr mindre än sjuksköterskor i Sverige är det ju rena förnedringen i alla fall!

6 comments:

Anonymous said...

Än värre låter det när jag som man i yrket blir presenterad som SYSTER!. Här "kommer systern!" haha..skämmes socialstyrelsen att ni tillåter en sån fönedring av oss män för det är ta mig tusan inte dugg roligt.Inför könsneutral titel tack!

Patrikicia.

Viveca said...

Kan till viss del hålla med, men det var inte riktigt det inlägget handlade om. Det får bli ett helt annat inlägg om man ska ta upp alla yrken som inte är könsneutrala, tex. brandman. Att bli kallad "syster" är så klart det värsta tänkbara, även för mig som kvinna, men det handlar o att det inte är en passande titel efter att ha en akademisk examen.

Tack för att du har en åsikt i alla fall:)

Viveca said...

oj...ursäkta felskrivningarna ovan.. Det gick lite för fort.. :)

Hanna said...

Helt klart tänkvärt det du skriver. Jag får erkänna att när jag ex svarar telefon på jobbet så säger jag Hanna sköterska, känns svårare att säga sjuksköterska o det tar längre tid!? Något som vi ofta har ont om...
Men detta ska jag tänka på för jag håller helt med om detta att vi alla buntas ihop som "vi som jobbar inom vården". Säger någon det på ex tv så vet man att personen e undersköterska eller vårdare för e man sjuksköterska säger man det.
Bra Viveca med fortsatt bloggande...

Anonymous said...

Bra skrivet. Sjuksköterska är det vi är!

Jag tycker inte du ska lägga ner din blogg. Skriv när det finns något att skriva. Jag saknar bilder på hur altanen blev och sovrummet. Har ju inte varit och sett det live. Kan du inte blogga om det lite...

Pia said...

Håller absolut med! Ibland har jag nästan lust att presentera mig med hela yrkestiteln "legitimerad sjuksköterska" bara för att.. Undersköterskan jag jobbar mycket med sa en gång till en patient "här kommer systern".. Pratade med henne o hon har aldrig gjort det igen.. Det ryker nästan ur öronen på mig när jag hör "syster"..
Stora kramar