Monday, April 21, 2008

Jag kokar

Jag blir så vansinnig när jag hör och läser de argument som SKL har för att fortsätta nedvärdera oss sjuksköterskor. Vår strejk innebär en "samhällsfara". Visar inte det hur viktigt vårt arbete är? Att vi har haft en "god" löneutveckling jämfört med andra yrkesgrupper har fortfarande inte visat sig på mitt lönekonto. Helt plötsligt ska vi sjuksköterskor, som redan ansvarar för patienters liv, även anvsvara för hela Sveriges ekonomi. Det måste jag ha missat totalt under mina år på högskolan. Om Sverige vill forsätta ha en bra sjukvård kanske man får vara beredd att betala för den i form av mer skatt. Jag antar att alla vill att det ska vara kvalificerad personal som ger den vård man som patient har rätt till. Eller är man beredd att göra avkall på kompetens?

Blir även vansinnig av att höra hur korkat andra fackförbund resonerar. De verkar tyvärr inte särskilt taktiska. Lärarförbundet och Metall har redan gått ut med att de tänker kräva mer i lön om vi får igenom våra krav. Genom att göra så sumpar de ju sina chanser till högre lön. Att hålla tyst om sina planer, tills vi fått vad vi förtjänar, hade troligen hjälpt både oss och dem själva. Men, nej... I dagens jante-Sverige kan man inte unna någon annan något bra.

1 comment:

Anonymous said...

Jag tycker snarare vår kära regering med ufon till styrelse är en samhällsfara, utan dess like.
Men men, de har ju makt och pengar.
/Tim