Tuesday, April 22, 2008

Hårdare tag mot rökare

Det finns ett självklart samband mellan rökning och cancer och nu kräver Cancerfonden hårdare tag mot tobaken. I inlägget igår skrev jag om SKL:s krav på oss sjuksköterskor; att vi även ska ansvara för Sveriges ekonomi (vilket i sig borde ge ett rejält lönepåslag). Om vi får igenom våra lönekrav kan det innebära höjd skatt för Svenska folket. Kan inte låta bli att tänka just på rökarna, som ju faktiskt tär oerhört på Sveriges ekonomi. Detta är ett känsligt ämne, eftersom man lätt glider in på andra patientgrupper, som själva har orsakat sina sjukdomstillstånd. Som sjuksköterska ger jag självklart samma professionella vård till alla mina patienter, oavsett orsaken till sjukdomen.

Jag kan dock inte låta bli att ifrågasätta varför jag som sjuksköterska, som har satsat tid, pengar och engagemang för mitt yrke, ska anses vara den som tär på Sveriges ekonomi genom att kräva en korrekt lön. SKL:s sätt att resonera om våra lönekrav leder tyvärr till syndabockstänkande. Ta ert ansvar nu, SKL. Det kostar att ge professionell vård. Så enkelt är det. Vi behöver inga syndabockar.

Nej, nu ska jag gå ut och sola. Herregud vilken syndabock jag blev nu... Både sjuksköterska och snart kanske även hudcancerpatient.

No comments: